14. Kuldīgas aizsargu pulka komandiera
palīga Arnolda Vasarāja[1] ziņojums.
1936.g.5. febr.
P.g. 29.
decembrī izvedu Cieceres – Brocēnu nodaļas inspekciju. Šādās reizēs bieži ir
jādod dažādi norādījumi, paskaidrojumi un atbildes uz viņu uzstādītiem dažādiem
jautājumiem. Starp citu griezu klātesošo aizsargu un aizsardžu vērību /sakarā
ar Iekšl.viceministra Bērziņa [2] knga Rīgā, Aizs[argu].štāba informācijas
kursos dotiem norādījumiem/ ka aizsargiem ir svēts pienākums un liels uzdevums
vest propagandu par mūsu valsts tagadējo iekārtas veidu. Mēs esam tā organizācija,
kura tic Vadonim, valdībai un mūsu valstij un kurai uzticas Vadonis, valdība un
latvju tauta. Aizsargiem, kā tautas daļai, kas ir labākie no labākiem, ir
jāpanāk, lai arī viņu katrā mājā un visi tie, ar ko viņi satiekas ikdienas
dzīvē un darbā, lai tie domātu tikpat labi un lai iekšēji izveidotos par tikpat
tēvzemi mīlošiem pilsoņiem kā aizsargi. Aizsargiem jāgādā par to, lai it visi
pilsoņi zinātu, ka Latvija ir taisnības valsts un ka mūsu pašreizējā iekārta ir
vislabākā. Pirms lielajām pārmaiņām daudz bija to pilsoņu, kuri bija uzskatāmi
kā tautas lāsts. Daļa to ir pārveidojušies, pārauguši, atzinuši savu maldīšanos
un ar labiem darbiem izpērk kļūdas. Tomēr nebūsim tik naivi un kaut lietas labā
neticēsim, ka visi 20 000 zocialdemokrati uzreiz būtu pārveidojušies. Te
nu ir liels un plašs darba lauks aizsargiem pie propagandas vešanas, pie kam
nav jāved tukša aģitācija, bet jāceļ gaismā tikai patiesība. Jāstāsta par
valdības veiktajiem un izvestiem darbiem. Katris taču redz, ka ir tak apstākļi
visiem un visur uzlabojušies. Bet tiem, kas gribētu to apstrīdēt, ar tiem
jānodarbojas intensīvāk. Ja nelīdz pārliecināšana un fakti, tad tādiem jāatkārto
kaut vai viens un tas pats, kamēr būs vajadzīgie panākumi. Piem., ja redzam
katru dienu laikrakstos vienu un to pašu sludinājumu, piem. kaut „Varoņa [3]
galošas ir stipras”, tad to lasot, beigās esam pārliecināti. Arī ūdens piliens
sit robu akmenī ne ar spēku, bet bieži krītot. [4]
Attiecībā uz
militāro apmācību izvešanu, aizrādīju uz to nepieciešamību. Apm.[mācības]programma
ir izstrādāta saziņā ar Armijas un Aizsargu štābiem un atliek tikai visu
paredzēto izņemt un piesavināties. Pienākums. Pie šo norādījumu došanas
aizsargs Dravnieks griezās ar jautājumu, pie kam tas skanēja ar jūtamu ironiju,
vai esot vēlams ka viņi nodibinot dziedātāju kori? Tam arī piekritu, norādot,
ka visai kulturālai darbībai dabīgi ir jāpāriet, tā pāriet un pilnīgi pāries
tikai aizsargu rokās. Tas ir pat pienākums, tikai ar vienu piezīmi. Lai kulturālais
darbs nepaliek tieši pirmā, lai pārāk neaizraujamies no tā , lai nepārspīlējam,
jo pirmkārt mēs nekad nepaliksim ne par sporta , jeb dziedāšanas biedrību, bet
esam bijuši, esam un vienmēr būsim bruņota militāra organizācija. Gatavojamies
nopietnam valsts aizsardzības darbam, jo ja „sarkanais krievs sāktu bradāt mūsu
zemē” tad toreiz vis nedziedāsim, bet būs jārāda cik esam stipri sagatavoti
militārā ziņā.
Starp citu vēl piezīmēju,
ka kultur. darbs ir laba lieta, bet tikai lai to nepiekopj uz militāro apmācību
un paredzēto dienas 7 stundu nodarbības rēķina, bet lai izved citās, ne
apmācību dienās. Lai neaizmirst ka ja būsim militāri stipri, tad tas jau pats
par sevi ir kultūra.
Tagad nejauši
atradu „Saldus Avīzē” Nr. 186. ievietoto
rakstu: „Gādāsim par garīgo saturu Saldus apkārtnē”. Atrodu šo rakstu par
pilnīgi neatbilstošu laika garam. Raksta autors, kurš izrādās Cieceres- Brocēnu
nodaļas aizsargs Dravnieks [6], ir atreferējis manus izteicienus citādi, ka to
esmu teicis, sagrozījis tos, nepasaka kādā sakarībā ir runāts un kam. Uzskatu
šā raksta zināmo daļu par tādu, kas uzrakstīta izbijušā parlamentārisma
aģitācijas garā, lai radītu lasītājos neuzticību utt.
Autors savu domu
pamato uz to, ka viņam bijusi izdevība dzirdēt „kādu atbildīgu personu”, kas
tad esot brīdinājusi no kulturālā darba un izteikusi valsts un sabiedriskajai
idejai tik kaitīgas domas. Kas ir šī persona, kas teikusi, ka „Mūsu pašreizējā
valsts iekārta esot vislabākā?” Tas mums visur un visiem esot jāatkārto. Ja to patstāvīgi
darīšot tad ļaužu masas ticēšot, ka tas tiešām tā. Piem., ja laikrakstā
dienu [no] dienas lasot vienu un to pašu reklāmu, tad masā rodoties pārliecība,
ka reklamētā prece tiešām laba.” Ir žēl ka aizsargu vidū ir persona,
kura tikai atstāstījuma veidā ar mieru domāt, ka šī iekārta patiesi vislabākā,
un arī tikai tad ja to visiem patstāvīgi atkārtotu un reklamētu līdzīgi precei?
Atjaunotā Latvijā mēs rīkojamies tikai noteiktiem jēdzieniem, jo arī pati dzīve
ir pārāk skaidra. Sākot no visvienkāršākā strādnieka līdz augstākam valstsvīram
mēs esam mācījušies savā ticībā un darbā noteiktu „jā” vai „nē”. „Esot”- tas ir
klasisks pagātnes vārds, ko lietoja visi gļēvuļi, baidīdamies izteikt savu
neskaidro pārliecību, tāpēc lietojot it kā cita atstāstījumu „esot”. Tāpat
parlamentāro laiku iemīļotais jēdziens bija, ka „kāda atbildīga persona” esot
rīkojusies vai teikusi tā un tā. Kas tā par personu, kur tas teikts? Vai tas
bijis pagasta ziņnesis, pagasta vecākais, apriņķa priekšnieks vai pat ministrs
– tas atstāts lasītāja fantāzijai. „Atbildīgā persona” vajadzīga tikai tik
daudz, lai savai apšaubāmai domai rastu lielāku pamatojuma svaru. Šis laiks
prasa atbildību bez izņēmuma no visiem. Ja kāda „atbildīga persona” ir patiesi
ko teikusi vai darījusi, tad viņai ir taču sava amata nosaukums, vārds,
uzvārds, dzīves vieta. Katra atbildīga pilsoņa pienākums tad arī saukt lietas
īstā vārdā, ja vien tam ir, kas sakāms. Ja kāds to nedara, tad nepārprotami
viņš pastrīpo savu atrašanos sen aizgājušu intrigu un obskurantisma laiku garā.
Pilnīgi nepielaižams, ja šis gars atkal parādās presē. Konkrētā gadījumā
saskatāms intrigu un amatpersonu diskreditēšanas gars.
Cieceres –
Brocēnu nodaļas priekšniekam uzdevu noskaidrot vai viņam uzticētās nodaļas
aizsargs Dravnieks šo rakstu ievietojis aiz muļķības un pārpratuma, jeb
apzināti. Vakar min. nod. pr-ks Grīslis telefoniski ziņoja, ka aizsargs
Dravnieks paskaidrojis, ka ievietojis apzināti. Caur gadījumu man ir nācis arī
zināms, kas šim gadījumam ir sakars arī ar to, par ko ziņoju Jums jau par
Zvārdi./ Sk.73/sl./
Ziņojumu iesniedzu zināšanai un varbūtējai
tāļākai rīcībai.
Klāt: „SA” Nr.186.
Pulka komandiera palīgs: Vasarājs.
Veres:
Avots: NA LVVA, 3724 f., 1.apr., 571.l., 6.lp.
Teksts mašīnrakstā (oriģināls),
minimāli lietotas interpunkcijas zīmes ( tekstā labots). Ziņojums tapis sakarā
ar „Saldus Avīzē” publicēto informāciju par Vasarāja izteikumiem. Ziņojums
nosūtīts Iekšlietu ministrijas Preses un biedrību nodaļai, mēru pieņemšanai.
Nodaļas ierēdņi atzīmēja, ka „autors savu
rakstu parakstījis ar pilnu vārdu, tāpēc personai, kura minētā rakstā saskata
aizvainojumu var prasīt gandarījumu no autora tiesas ceļā parastā kārtībā.
Tāpat apvainotā dienesta persona, ja tā sastāv aizsargu organizācijā kopā ar
raksta autoru var gandarījumu gūt disciplināra soda kārtībā.” Kā lieta beidzās? Notiekti ne ar tiesas
procesu un vispār dokumenta nozīme nav tā sacerētājā, vai notikuma
izgaismojumā. Ziņojums ir vienkārši lielisks sava laikmeta dokuments, kurā iespējams
saskatīt ļoti daudz laikmetam raksturīgu īpatnību.
1.
Arnolds
Vasarājs ( dz.1898.g. 30. (pēc citiem datiem - 29.) aprīlī Rīgā – miris
1983. gada 2. martā Toronto). Tēvs – rokpelnis. Pabeidzis Lejasciema
proģimnāziju. Latvijas Atbrīvošanas karā piedalījies kā brīvprātīgais.
Pabeidzis Latvijas kara skolu, no armijas atvaļinājies kā leitnants. Bijis 7 Valkas
aizsargu pulka bataljona komandieris. Dzīvoja Lejasciemā, nodarbojās ar
tirdzniecību. 1931.g. iecelts par 14 Kuldīgas aizsargu pulka komandiera
vietnieku. Darbojies kā Brīvības pieminekļa Kuldīgas apriņķa komitejas
sekretārs. 1935.gada 15. novembrī par to apbalvots ar Triju Zvaigžņu ordeņa V
šķiru. Kara laikā bijis pašaizsardzības vienībās un leģionā. 1949.g. ieceļojis
Kanādā. Būvuzņēmējs, mecenāts.
2.
Alfrēds
Jēkabs Bērziņš (1899. – 1977.) – Politiķis, sabiedriskais darbinieks.
Iekšlietu ministra biedrs (viceministrs), kopš 1937.gada Sabiedrisko lietu
ministrs. 1940.g. izbraucis uz Vāciju, bet pēc kara uz ASV.
3.
„Varonis”
– Latvijas gumijas fabrika a/s Varonis; tās produkcijā bija arī gumijas apavi,
ko fabrika intensīvi reklamēja periodiskajos izdevumos.
4.
Gutta cavat lapidem non bis, sed saepe
cadendo (lat.) – Piliens
akmenī robu izcērt daudzkārt krītot. Slavena vārsma no romiešu dzejnieka
Ovīdija. Šeit, neprecīza atmiņa par autora klasisko izglītību.
5. Saldus
Avīze. 1936. 21. janvāris. 1.lpp. Raksts pieejams http://www.periodika.lv/periodika2-viewer/view/index-dev.html#panel:pp|issue:/p_001_saav1936n186|article:DIVL26|issueType:P
6.
Kārlis
Dravnieks – publicists, rakstnieks, dramaturgs. [info. jāprecizē]
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru