Šī gada pavasarī biedrība “Šamir” izdeva LU Vēstures un filozofijas
fakultātes asociētā profesora Ērika Jēkabsona grāmatu “Aizmirstie karavīri – ebreji
Latvijas armijā 1918.–1940. gadā”. Tas nav pirmais šī autora darbs, ko man ir tas
gods recenzēt, un jāsaka, ka konceptuālas dabas iebildumus vai faktoloģiskas kļūdas
Ērika Jēkabsona darbos ir ļoti grūti atrast, kas liecina gan par
profesionalitāti, gan darba kvalitāti. Lai arī grāmatas sākumā respektējami
kungi – vēsturnieki, sabiedriskie darbinieki un politiķi – jau ir norādījuši,
kā grāmata jāvērtē, tomēr izteikšu arī savas pārdomas par to.
Mani samulsināja darba nosaukums – “Aizmirstie karavīri”. Ja tiek piedāvāts
šāds nosaukums, tad nepieciešams arī pamatojums: kas, kā un kāpēc aizmirsa šos
karavīrus? Respektīvi, šeit iederētos nodaļa, kas veltīta ebreju karavīriem gan
Latvijas, gan ebreju kopienas sociālajā atmiņā. “Žīdu tautības Latvijas
atbrīvotāju biedrības” dibināšana 1928. gadā un aktivitātes, par ko stāstīts
arī grāmatā, bija šo atmiņu veidojošie elementi. Kādēļ šie karavīri, kuru
piemiņa tika kopta, tomēr tika aizmirsti? Atbildi uz to var rast nevis autora, bet Ārona Šneiera sniegtajā atsauksmē par darbu
(7. lpp.). Tomēr atbildi prasa arī jautājums, kāpēc vairāk nekā divdesmit gadu
pēc neatkarības atgūšanas šie ebreju karavīri ir Latvijā “aizmirsti” –
aizmirsti gan Latvijas ebreju kopienā, gan sabiedrības sociālajā atmiņā kopumā?
Iespējams, ka profesionālajās aprindās šie jautājumi var likties pašsaprotami,
tomēr šis izvērsums padarīt darbu daudzšķautņaināku. Jo nebeidzās jau šo
karavīru stāsts nedz ar padomju okupāciju 1940. gadā, nedz ar
nacistu realizēto holokaustu Latvijā.
Grāmatas
struktūru varētu nosacīti sadalīt četrās daļās:
a) prominenču un autoritāšu uzrunas
un atsauksmes; b) pētījuma deskriptīvā daļa; c)pētījuma pielikumu daļa un d) ilustratīvā
daļa. Mēģināšu raksturot katru no daļām. Sākumdaļa mani samulsināja ar prāvo
atsauksmju skaitu. Par grāmatas vēsturisko un politisko nozīmi izteicies gan LR
aizsardzības ministrs Artis Pabriks, gan rabīns MenahemsBarkahans, gan vēsturnieki
prof. Aivars Stranga, Ārons Šneiers u.c. Šādspasniegums man šķita dīvains, jo
spriedumi par grāmatu jāizdara lasītājam, to izlasot, nevis iepazīstoties ar
tiem grāmatas sākumā. Grāmatas ievadam ļoti atbilstošs būtu Aivara Strangas
sarakstītais ievads, savukārt Ā. Šneiera atsauksme drīzāk līdzinās labai
apoloģiskai recenzijai, nevis grāmatas ievadam.Tomēr kādēļ tur bija jāievieto
arī citu autoritāšu pāris teikumu īsās, neko neizsakošās atsauksmes, paliek
atvērts jautājums.
Ja grāmata ir laba, to par labu
atzīs arī bez atsauksmēm, ja grāmata nebūs tik laba, to varēs kritizēt, pat ja
ievadu būtu sarakstījis pats Romas pontifikss. Domāju, ka patronāža un
atsaukšanās uz autoritāšu viedokļiem būtu jāatstāj senā pagātnē. Ja tā domātu
arī grāmatas sastādītāji, tad vismaz būtu palūguši
A. Pabrikam izlabot vai izskaidrot viņa apgalvojumu, ka ebreji ir otra vecākā
mazākumtautība Latvijā aiz baltvāciešiem (6. lpp.), kas var radīt pamatīgu
mulsumu par to, kā viņš to ir aprēķinājis.
Pētījuma deskriptīvā daļa sastāv no ievada, trijām nodaļām un secinājumiem.
Pirmā nodaļa ievada problemātikā, sniedzot vispārēju ieskatu gan Latvijas
Neatkarības kara norisēs, gan Latvijas armijai miera laikā (14.–23. lpp.).
Nodaļa korekti atsedz gan kara norises, gan Latvijas bruņoto spēku izveidi un
uzbūvi. Iespējams, ievadnodaļā būtu bijis nepieciešams īsumā raksturot ebreju
stāvokli Latvijā 20. gadsimta sākumā, kas ļautu labāk izprast daudzu ebreju
patriotismu un pilsonisko apziņu. Autors neignorē šos aspektus, tomēr tie ir
izklīdināti tekstā. Man šķiet, ka pētījuma objekts ir nevis armija (kas ir
pētījuma priekšmets), bet ebreji, tāpēc ievaddaļā lieti iederētos atklāt
pētījuma objekta lauku.
Otrā nodaļa veltīta ebreju līdzdalībai Latvijas Neatkarības karā (24.– 68.
lpp.). Tās galvenā vērtība ir jauna naratīva ienešana vēsturē. No nodaļas iespējams
uzzināt, ka Latvijas armijā cīņās par valsti piedalījās ap 2200 ebreju, kas ir
uz pusi vairāk, nekā tika uzskatīts iepriekš. Tāpat karā piedalījās vismaz 40
ebreju virsnieki, sanitārvirsnieki vai tiem pielīdzinātu kategoriju karavīri.
Vismaz 4 ebreji ieguva augstāko Latvijas apbalvojumu – Lāčplēša Kara ordeņa III
šķiru. Turklāt valsts aizsardzības darbā bija iesaistīti arī daudzi aktīvajā
karadienestā neesošie ebreju ārsti un žēlsirdīgās māsas. Neatkarības karā krita
37 ebreju karavīri. Tāpat grāmatā ir atspēkots Latvijā 20.–30. gados radušais
mīts par ebreju karavīru lielo dezertēšanu. Ēriks Jēkabsons balstoties uz
arhīvu materiālu, to noliedz, norādot, ka dezertējušo ebreju skaits bija tāds
pats kā citu etnisko grupu karavīru vidū (48. lpp.).
Stāsti par ebreju karavīriem atsedz arī ļoti interesantas un emocionālas epizodes.
Tā uzzinām, ka jaunākais karavīrs Latvijas armijā Neatkarības cīņu laikā bijis
desmit gadus vecais ebreju zēns Kopels Goreliks (26. lpp.), tāpat varam lasīt
par citu ebreju zēnu, jauniešu, vīriešu un sieviešu pilsonisko drosmi,
nostājoties šajā karā jaunās valsts pusē.
Viena no otrās nodaļas apakšnodaļām ir veltīta “Žīdu tautības Latvijas atbrīvotāju
biedrības” aktivitātēm. Kā jau norādīju iepriekš, man šķiet, ka šīs biedrības
darbība bija jāskata plašākā – atmiņas politikas un atmiņas veidošanas
kontekstā Latvijā 20. gadsimta 20.–30. gados. Turklāt gribētos vairāk zināt arī
par paša Neatkarības kara atmiņas veidošanu Latvijā. Interesants būtu arī
izvērstāks minētās biedrības un citu līdzīgu organizāciju darbības izvērtējums.
Kā veidojās attiecības starp ebrejiem, kas bija dienējuši Baltijas landesvērā
un starp 1921. gadā nodibinātās “Vācu
baltiešu zemessargu un 13. Tukuma kājnieku pulka atvaļināto karavīru biedrības”
(Verein der ehemaligen
Angehörigen der Baltischen Landeswehr und des 13. Tuckumschen
Infanterieregiments) biedriem? Īpaši tas varētu būt interesanti 30. gadu otrajā pusē, kad, pēc
Politiskās pārvaldes ziņām, šajā biedrībā pieauga nacionālsociālistu propaganda un noskaņojumi. Tas
būtu interesanti un, iespējams, paplašinātu skatījumu uz etnisko situāciju Latvijā
starpkaru periodā, kas vairāk ir aplūkota no latviešu un etnisko minoritāšu
attiecību viedokļa, nevis kā šīs attiecības veidojās, piemēram, starp ebrejiem
un vācbaltiešiem.
Noteikti izvērstāks varētu būt arī stāsts par “Žīdu tautības Latvijas
atbrīvotāju biedrības” starptautiskajiem kontaktiem. Kā Ebreju frontes cīnītāju
pasaules centrālās organizācijas ietekmēja Latvijas atbrīvotāju biedrības darbu?
Kādi mērķi bija starptautiskajām organizācijām, kas tika lemts
frontes cīnītāju kongresos? Kas vienoja šīs organizācijas pēc kara? Būtu
ļoti interesanti, piemēram, uzzināt kā Vācijas ebreju frontes cīnītāju
savienības (Reichsbund judischer Frontsoldaten) viedoja dialogu ar Antantes
valstu ebreju cīnītāju organizācijām. Vai šīs Latvijas ebreju organizācijas
pārstāvji
nebūtu jāuztver kā pirmie, kas savas kopienas atmiņu veidoja starptautiskā līmenī?
Jautājumu ir daudz, un, protams, vēlēties, lai uz visiem tiem sniegtu atbildes
viena monogrāfija ir nepamatota. Tomēr darbā gribētos, lai darbāvairāk tiek
iezīmētas arī tās problēmas un jautājumi, uz kuriem nākotnē jāmēģina atbildēt
vai nu pašam Ē. Jēkabsonam, vai citiem pētniekiem.
Grāmatas trešā nodaļa vēstī par miera laika dienestu Latvijas armijā. Galvenā
uzmanība koncentrēta uz ebreju virsniekiem, ko noteikti vajadzētu papildināt ar
vispārējā karadienestā iesaukto ebreju jauniešu stāstu, kas, iespējams, atklātu
vēl dažas nianses kopējā vēstījumā par ebrejiem Latvijas armijā. Arī šis
jautājums gaida savu pētnieku.
Deskriptīvo daļu noslēdz secinājumi latviešu un angļu valodā (79.–87.
lpp.), pret kuriem saturiski nebūtu, ko iebilst. [1] Tas ir ļoti korekts vispārinājums
par nodaļās izlasīto, iezīmēta arī ebreju karavīru nebūt ne viennozīmīgā
attieksme pret Latvijas okupāciju 1940. gadā.
Trijos grāmatas pielikumos tiek publicētas ziņas par apzinātajiem ebreju
karavīriem. Pirmajā pielikumā uzskaitīti ebreju tautības virsnieki, sanitārvirsnieki
un kara ierēdņi, kas dienējuši Latvijas armijā laika posmā no 1919. līdz 1940.
gadam (90.–95. lpp.). Otrajā pielikumā publicēti “Žīdu tautības Latvijas
atbrīvotāju biedrības” biedri veicinātāji (96.–99. lpp.).
Trešajā pielikumā pārstāvēti autora apzinātie ebreju tautības karavīri, kas
bija piedalījušies Neatkarības karā (100.–261. lpp.).
Grāmatas ilustratīvajā pielikumā apkopoti attēli no preses, personīgajiem un
biedrības “Šamir” arhīviem. Atzīstot, ka šis pielikums ir interesants, tomēr
jāsaka, ka tas ir bezjēdzīgs, proti, tas ir atrauts no pētījuma un nepilda
ilustratīvā materiāla galveno uzdevumu zinātniskajā darbā – nepapildina un
neizskaidro nodaļās rakstīto. Tā kā Ērika Jēkabsona rakstītajās nodaļās attēlu
materiāls ir ticis izmantots, tad vēl atsevišķa pielikuma nepieciešamība ir
diskutabla. Jāsaka, ka daudzi pielikumā publicētie attēli varētu labi tikt
integrēti autora rakstītajā tekstā. Noslēgumā es vēlētos pateikt divas lietas.
Pirmkārt, Ērika Jēkabsona grāmata ir jāuzskata par notikumu Latvijas
historiogrāfijā – tas ir viens no nedaudzajiem darbiem,2 kas atsedz patiešām “mūsu karu” –
Latvijas Neatkarības karu, bez uzvaras, kurā nebūtu bijusi iespējama Latvijas
valsts. Tāpat šīs darbs lauž virkni etnocentriskā vēsturiskuma stereotipu. Tas
nenoliedzami uzdod ļoti daudz jautājumu, kas, cerams, būs katalizators jauniem pētījumiem
gan par Neatkarības karu, gan etnisko minoritāšu vēsturē.
Lai arī es pārmetu kolektīvās
atmiņas faktora ignoranci darbā, tomēr jāsaka, ka Ērika Jēkabsona darbs faktiski
pats ir šāda atmiņas piemineklis, kurā aizmirstajiem karavīriem tiek ierādīta
viņu godpilnā vieta Latvijas vēsturē.
Otrā lieta, kas nepārprotami izriet
no iepriekšteiktā, ir tā, ka esmu ļoti vīlies grāmatas izdevējos. Jau pēc
grāmatas izlasīšanas no mana grāmatas eksemplāra sāka izbirt lapas. Arī plānie
kartona vāciņu stūri bija stipri apbružājušies. Tāda grāmata ir kultūras
atmiņas piemineklis tikai tādā gadījumā, ja to lasa un par to reflektē, nevis
kā suvenīru iegrūž grāmatu plauktā un izvelk tikai vajadzības gadījumā! To
vajadzētu saprast ne tikai biedrībai “Šamir”, bet arī citiem izdevējiem, kas
bieži ļoti laba satura grāmatas izdod nepiedodami sliktā kvalitātē.
Recenzija publicēta Latvijas Vēstures Institūta Žurnāls 2013. Nr.3. 190
-193.lpp.
Atsauces:
1. Šķiet, ka redaktors tikai nav pamanījis statistisko datu atkārtošanos 79.
lpp.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru