Tēzes Latvijas I Vēsturnieku kongresam.
Propaganda
ir ļoti bieži lietots termins ne tikai vēsturnieku rakstos, bet arī publiskajā
telpā. Propagandas kā neatņemamas 20.gadsimta vēstures sastāvdaļas pētniecība
piedāvā gan jaunas iespējas un izaicinājumus, gan rada arī problēmas.
Jēdziena
satura daudzveidība ļauj to pielietot, attiecinot uz visdažādākajiem
gadījumiem. Faktiski vienam no pirmajiem uzdevumiem Latvijas vēstures zinātnē
būtu jautājums par šī jēdziena jeb t.s. „modernās/jaunās propagandas” (tā
nereti dēvē 20.gs. propagandu, lai atšķirtu to no klerikālās (17-18.gs.) vai
revolucionārās (19.gs.) propagandas jēdzieniem) daudzmaz unificētu skaidrojumu
20.gs. vēstures norišu atspoguļojumā. Respektīvi, no kādas propagandas
izpratnes paradigmas šo tēmu aplūkot, atbildot uz jautājumiem, ko uzskatīt par
propagandu un kādi ir tās mērķi. Diskusijas piedāvājumam izvirzīšu divas tēzes:
1.
Propaganda
ir iespējama tikai tad, kad propagandistam ir vara pār informācijas kanāliem
vai arī pieeja noteiktai klasificētai informācijai. Respektīvi, propagandas
veicējs var būt režīms vai noteiktas ietekmīgas grupas, kas informāciju dozētās
devās izmanto sabiedrības informēšanai vai dezinformācijai.
2.
Propagandas
izplatītā informācijas nolūks nav sniegt objektīvu, pilnīgu informāciju, bet
manipulējot ar to, (plaši izmantojot simbolus, stereotipus un fobijas),
iespaidot sabiedrisko domu, lai sasniegtu tūlītējus vai tālejošākus rezultātus.
Tāpat
būtu nepieciešams vienoties par iespējamo propagandas apakšformu/tipu (kara
propaganda, ārzemju propaganda, socioloģiskā propaganda, politiskā propaganda
u.c.) pazīmju klātesamību 20.gs. vēstures norisēs.
Šis
darbs jāveic ne tikai vēsturniekiem, bet arī citu saistīto zinātnes nozaru
speciālistiem.
Propagandas
pētniecībai Latvijas vēsturē ir līdz šim vairāk piemitis gadījuma raksturs, šī
tēma nav atradusi pietiekami analizēta zinātnē. Līdz šim vairāk skatīta
nacionālsociālistiskās okupācijas propagandas tematika, un īpaši šī laika
antisemītiskā propaganda, gaužām maz vērības pievēršot citiem Latvijas vēstures
periodiem, uz kuriem mēs varam attiecināt propagandas klātesamību. Līdz šim nav
analizēta propagandas nozīme Pirmā pasaules kara norisēs Latvijā, tās ietekme
uz bēgļu kustības intensifikāciju, latviešu strēlnieku bataljonu formēšanu,
nacionālo jautājumu saasināšanos; nav pētījumu, kas atklātu propagandas nozīmi
Neatkarības kara laikā, politisko partiju propagandu Latvijā 20. – 30. gados,
tāpat arī Ulmaņa režīma laikā veikto propagandu, arī padomju propagandas darbs
Latvijā ir joprojām terra incognita.
Kādēļ
šie jautājumi nav izpelnījušies pietiekošu pētnieku vērību? Ieskicēsim
sekojošas problēmas:
1) politisko aktualitāšu ietekmēto
problēmu izvirzīšanu priekšplānā;
2) problēmas starpdisciplinārais
raksturs;
3) nepieciešamība pēc saistītiem
pētījumiem (piemēram, par mediju un mediju politikas evolūciju, kultūras telpas
transformācijām, sociālo grupu vēsturi; ideoloģiju vēsturi utt.);
4) propagandista/propagandas
atbildības jautājums.
Propagandas
pētniecības attīstība Latvijas pagātnes izpratnē sniegtu virkni jaunu
perspektīvu, minēšu tikai dažas:
1) ļautu, iespēju robežās,
atbrīvoties no propagandas mītu iespaida;
2) sekmētu komunikācijas vēstures
attīstību;
3) pilnīgāk atsegtu valsts un
sabiedrības mijiedarbību;
4) atklātu politisko mītu un
stereotipu veidošanās mehānismus;
5) palīdzētu atsegt daudzus sociālās
vēstures aspektus, kuri līdz šim tikuši uzskatīti par margināliem;
6) atsegtu propagandas un kultūras
(mākslas, izglītības, ikdienas kult. utt.) mijiedarbību;
7) vēstures apritē dotu vietu
jauniem avotu (t.s. propagandas avotu) veidiem – lozungiem, plakātiem,
politiski konotētiem kultūrfaktiem, utt.
8) veidotu izpratni par šodienas
propagandas un mediju telpas problemātiku
Propagandas pētniecībai būtu jākļūst par
organisku vēstures izpētes sastāvdaļu, jāsekmē jaunu pētījumu, jaunu diskursu
parādīšanās, jo tādējādi mēs ne tikai pilnīgāk rekonstruēsim vēsturisko procesu
nianses, bet arī apzināsim propagandas kampaņu radīto atavismu paliekas
mūsdienu sabiedrībā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru